Ce fac ciobanii când se plictisesc?

in Blog, 26.10.2009

Există două tipuri de oameni pe lume: cei care ridică ştergătoare şi cei care ajung după ce ştergătoarele au fost deja ridicate.

Unii pot trăi cu această frustrare chiar foarte mult şi nu dau semne că s-ar resimţi. Ăştia sunt şi cei mai periculoşi, cei care poartă virusul în stare latentă. Sigur că mai sunt şi cei care desumflă cauciucuri, dar între ei şi cei cu ştergătoarele e o diferenţă ca de la kalashnikov la praştie.

În principiu, spune proverbul, toţi avem câte un mic secret murdar, toţi râdem când alunecă cineva pe gheaţă dar încercăm să părem serioşi şi buni la suflet dacă ni se pare că ne vede cineva.

Cred că dacă nu ar fi existat claxonul şi ştergătorul de parbriz în lume ar fi fost mult mai multe războaie, infinit mai multă anarhie, încălzirea globală s-ar fi terminat de mult, vânzările de medicamente şi antidepresive le-ar fi depăşit cu mult pe cele de pufuleţi şi bulşit iar producătorii de maşini ar fi fost siliţi să includă în dotarile standard ştergătorul antigravitaţional şi cauciucul blindat, cu ventil cu cifru.

Ssentimentul ăsta foarte răspândit că trotuarul şi strada ne aparţin a fost încet, încet înlocuit de nevoia de justiţie, egalitate, de credinţa că trebuie să-i ajutăm pe cei din jur să ajungă mai buni şi civilizaţi, chiar dacă pentru asta e nevoie uneori şi de un sejur la reanimare. A spus-o şi Hamlet, crud trebuie să fiu pentru a fi bun.

Chiar dacă se găsesc pe toate drumurile naţionale, bâtele de baseball tradiţionale româneşti, pirogravate cu tricolor şi ciobănaşi, nu pot regla definitiv aceste mici amănunte. Şi cum nu au apărut încă bâtele cu cristale Svarowsky, starea asta de aşteptare se perpetuează inutil. Probabil că omul nu e întreg dacă nu a spart o casă, dacă nu a vândut un copil, dacă nu a tăiat un copac. Şi nu a ridicat un ştergător.

Vorbeam cu un prieten care era dezamăgit că un tip pe care-l cunoaşte de foarte mult timp şi pe care îl credita cu titlul de om în firea lui, i-a mărturist cu aprindere şi fără pic de jenă că ridică în mod frecvent ştergătoare, oriunde s-ar afla. Satisfacţia din tonul lui trăda fiara aflată la pândă.

La rândul meu, am avut surprize neplacute cu o grămada de prieteni sau cunoscuţi care păreau normali până la problema parcării. Cumva situaţia e asemănătoare cu ce simţeai în anii 90 când aflai că cineva ţine cu Iliescu. O parte dintre ei erau şi de stânga, aşa că sentimentul lor de proprietate asupra unui spaţiu care aparţine tuturor e şi mai amuzant sau terifiant, după gust.

Să zicem că provin din familii defavorizate. Nu ţine. Nu mai există oameni cu probleme, din moment ce toată lumea are lanţuri de aur din platină Poate că Che Guevara o fi zis undeva ceva despre maşina aproapelui tău, despre cauciucurile pe care le spargi în numele revoluţiei şi poate despre ştergătoarele pe care trebuie să le ridici pentru a anunţa viitorul luminos al omenirii, în care toţi vor fi la fel de tâmpiţi şi isterici ca şi ceilalţi.

Liberte, egalite, imbecilite. Fraternite, daca e. De obicei, nu e şi asta nu se rezolvă nici cu poliţia. Pentru că toţi presimt că şi dacii le ridicau ştergătoarele romanilor care parcau aiurea în ditamai civilizaţia. Când am găsit maşina pe care o aveam la drivetest pentru Top Gear cu ştergătoarele ridicate fix în faţa casei în care locuiesc, am înţeles că problema nu mai ţine nici de hormoni şi nici de psihiatrie.

Nu poţi să trimiţi la odihnă şi tratament o populaţie. Pentru că e deja în firea lucrurilor să te comporţi anormal. Iar dacă percepţia macrojustiţiei nu există, o fi natural ca fiecare să pedepsească pe cine prinde, că oricum ştie el că merită.

Atunci m-am gândit cât de cool ar fi o campanie naţională de conştientizare a tuturor cretinilor justiţiari. La ea ar putea participa oricine, oriunde. Tot ce ar avea de făcut ar fi să ridice toate ştergătoarele care le ies în cale. Iar spiritele înalte vor înţelege că adaptarea e mama înţeleciunii, aşa că dacă vor să se integreze în acest rahat absolut, ar fi bine ca după ce au parcat şi au oprit motorul, să-şi ridice singuri stergătoarele şi să-şi spargă fără resentimente cauciucurile.

Lasă un comentariu

  1. ZaffCat
    26 October 2009 la 26.10.2009 11:27

    Foarte bun textul si as fi ras mai mult daca nu aveam proaspata amintirea santului facut cu cheia (presupun?) pe toata partea dreapta a masinii mele, de la stop pana la far, facuta de un asemenea cretin justitiar. Probabil preventiv. Mentionez ca masina era parcata regulamentar in fata casei, asa cum parchez de ani de zile si cu oglinda pliata, sa nu deranjeze…
    Cred ca daca-l prindeam atunci, ii rupeam mainile!

  2. the neacsu
    26 October 2009 la 26.10.2009 11:49

    si nici cainii nu vor mai avea mai mult de un cap. s-ajunga la toata lumea!..

  3. Maggs
    26 October 2009 la 26.10.2009 11:53

    Sunt prea multe masini in Bucuresti, prea putine locuri de parcare si o lipsa acuta de bun simt si educatie. Toate astea se vor schimba greu (sau deloc).
    Cred ca cei care fac asemenea lucruri nu vor trece niciodata de partea cealalta a baricadei 🙁

  4. Ana
    26 October 2009 la 26.10.2009 11:54

    Eu am ridicat astazi stergatoarele de la un audi Q7 care parcase masina pe trotuoar implicit pe Toata pista de biciclisti (pista de 1 m) pe Splai langa Dambovita.
    Era si oprirea interzisa. era si troturar si pista de biciclisti! A trebuit aproape sa-mi ridic bicicleta sa pot sa trec mai departe.
    In aceste cazuri ridic stergatoarele. Asta pana imi vin stickerele cu Parchezi ca un Idiot!!!

  5. ionut
    26 October 2009 la 26.10.2009 11:58

    Simtul proprietatii si simtul justitiei sunt foarte prezente in jurul nostru. Am masina zgariata, am stergatoarele strambe din cauza oamenilor “de bine”. Dar am renuntat demult sa-mi mai pese.

  6. adrian
    26 October 2009 la 26.10.2009 12:11

    si eu daca il prindeam pe ala care mi-a manjit manerele cu rahat il puneam sa …le stearga….cu limba

  7. ikemaua
    26 October 2009 la 26.10.2009 12:37

    Corect ce spui, insa cum ar fi sa tratezi subiectul din perspectiva celui care are loc de parcare platit la primarie, clar marcat cu tablita indicatoare, loc pe care si-l gaseste ocupat de un individ care nu se sinchiseste de faptul ca sta pe locul altcuiva? Cine e mai nesimitit? Ala care ridica stergatorul sau ala care se aseaza linistit undeva unde nu are dreptul? Exact ca si cand te-ai aseza la supermarket pe locul pentru invalizi.

  8. Octav
    26 October 2009 la 26.10.2009 13:10

    Ikemaua, te parchezi in alta parte. Nu mori. Asta inseamna civilizatia.
    Sa poti sa intelegi ca exista si nesimtiti pe lumea asta. Si ca nu rezolvi nimic ridicand stergatoarele. Cel nesimtit si prost-crescut o sa se parcheze si alta data tot acolo…Am avut un incident intr-o zi: m-am parcat la ora 12 ziua pe locul cuiva. Avea placuta cu nr de la masina pe el. Eu faceam o vizita la o firma, am stat 10 minute. A venit cel cu locul platit si mi-a blocat masina cu masina lui, cu toate ca erau o gramada de locuri libere. Am sunat la politie, au venit si i-au ridicat masina. E mai bine asa? Data viitoare sigur nu o sa mai blocheze masini 🙂

  9. adnana
    26 October 2009 la 26.10.2009 13:23

    N-am ridicat stergatoare niciodata (pentru ca mi se pare inutil), insa cred ca e vorba de un razboi intre doua tipuri de nesimtire: nesimtirea aluia care parcheaza brambura, urcat cu tot botul pe trotuar sau lafait pe locul de parcare marcat si platit de altul si nesimtirea nevropata, redirectionata, a ‘cetateanului responsabil’ de tot ce misca pe scare blocului/pe strada/in univers.

  10. Pildit
    26 October 2009 la 26.10.2009 14:21

    Mi se pare o solutie foarte misto ca toate masinile sa aiba stergatoarele ridicate. “Noaptea stergatoarelor ridicate”. ar fi kafkian, nu-i asa..dar pentru asta avem nevoie de voluntari din tot Bucurestiul

  11. bogdan
    26 October 2009 la 26.10.2009 14:32

    mi-ar placea sa te dai jos de la volan la piata domenii si sa incerci sa faci slalom printre masinile parcate cu bun-simt pe trecerea de pietoni. apoi sa urci in masinsa si sa o conduci pana in fata maxazinului altex de pe ion mihalache unde trotuarul a disparut complet sub parcarea improvizata bovin. ai intelege atunci ca lumea nu se imparte sec intre masini parcate perfect intre strada si zid si pietoni-bestie. in orasele in care masinile si pietonii au loc unii de altii stergatoarele stau cuminti la locul lor. bref: imagineaza-ti ca parcatul deanboulea pe trotuar e tot ridicare de stergatoare.

  12. ikemaua
    26 October 2009 la 26.10.2009 14:45

    E adevarat, Octav, nu e o solutie sa ridici stergatoare. Dar eu ca sofer, n-am parcat in viata mea intr-un loc cu parcarea interzisa, sau pe locul cuiva, kit ca dupa aia am mers 1 km pe jos. Deci, se poate. Si daca prin absurd as fi nevoita sa o fac as lasa un biletel cu numarul de telefon. Sa fiu sunata si sa eliberez locul. Am vazut odata chestia asta si mi s-a parut de bun simt.

    PS: n-am fost nevoita sa ridic stergatoare dar altii din jurul meu au facut-o si mi s-a parut ca e un fel de-a regla problema, de a trage de urechi nesimitirea. Mai grava e chestia cu blocatul masinii.

  13. windwhisperer
    26 October 2009 la 26.10.2009 16:35

    .. ” a ridica’ … or furate?? ! !
    si eu ‘ ridic ” stergatoarele , in poziti a verticala , sa culeg frunzele si acele de brad cazute .
    daca sunt furate , ce Dumnezeu fac cu ele? la ce le trebuiesc?

  14. windwhisperer
    26 October 2009 la 26.10.2009 16:39

    ridicate = furate?? ce dumnezue fac cu ele?

  15. scufita bleu
    26 October 2009 la 26.10.2009 17:34

    si inca ceva, ca nu m-am putut abtine:
    as face o piesa cu “si-acum, totata lumea, stergatoarele-n aer!!!”

  16. the neacsu
    26 October 2009 la 26.10.2009 18:03

    windwhisperer, esti doar un copilandru… 🙂

  17. Pildit
    26 October 2009 la 26.10.2009 18:36

    De obicei daca tu parchezi masina “unde nu trebuie” (adica pe locul altcuiva), persoana respectiva isi poate permite sa iti ridice stergatoarele pentru a-ti indica ca ai facut o maare greseala. Adica doar ti le ridica in pozitie verticala, nu ti le fura.
    Asta ar fi pasul al doilea, daca nu te inveti minte si parchezi tot acolo.

  18. bib
    26 October 2009 la 26.10.2009 19:03

    E locul platit de la ora 18:00 pana la ora 06:00 (sau 07:00), cati cunoasteti asta si o aplicati? Cei mai multi considera ca daca platesc e locul lor 24 din 24!

  19. otrava
    26 October 2009 la 26.10.2009 22:21

    era bine daca in nomenclatorul de meserii se baga asta cu stergatorul. ce meserie ai? ridicator sef de stergatoare pe magheru.

  20. windwhisperer
    27 October 2009 la 27.10.2009 00:43

    @ Pildit , inteleg acum , multumesc !

  21. windwhisperer
    27 October 2009 la 27.10.2009 00:46

    2 neacsu ,

    nu , doar ma depesaste “initiativa” romanilor

  22. dulapul cu unghie
    27 October 2009 la 27.10.2009 01:45

    n-as vrea sa ratez un croseu comparatist. intr-un fel ma bucur: un gest de bun simt inca este mantuitor in Romania. In Vest, unde totul e neted, e greu frate, e mult mai greu! o fi bine, o fi rau?

  23. iiordachescu
    27 October 2009 la 27.10.2009 07:35

    Sunt cazuri in care ridicatul stergatoarelor este “minimul cu suspendare” al pedepsei administrate de subspeciile conlocuitoare. Poti pati asa:
    http://iiordachescu.wordpress.com/2009/08/31/despre-cretini/
    Sau chiar asa:
    http://razvanbb.ro/2009/10/mesaj-pentru-un-cretin-te-ai-gandit.html

  24. sim
    27 October 2009 la 27.10.2009 11:24

    asta am mai auzit-o dar nu scrie in contractul de inchiriere, la ADP (sector 6) oamenii mi-au spus ca e 24/24 si de asemenea de la primarie la fel.

  25. Marius
    27 October 2009 la 27.10.2009 12:01

    Adnana, rezonez cu opinia ta, cu o adnotare insa: lipseste cuvantul Bucuresti de-acolo. Pentru ca in Resita sau in Piatra Neamt sau in Constanta nu am prea vazut stergatoare ridicate… Parcari tampite da, dar nu si jumatatea cealalta a nesimtirii.

    Dintr-un motiv magic impulsul implacabil de a interveni corectiv manifestat de justitiarul de caldaram pare sa se manifeste mai aprig in capitala…

  26. felipov
    27 October 2009 la 27.10.2009 17:49

    Trebuie sa completez: mai exista si oamenii care rup stergatoare si cei care ajung in parcare si le gases rupte.
    In acest caz, cea de-a doua categorie e indreptatita la o razbunare crunta, mai ales cand pentru inlocuirea stergatoarelor s-a operat o mica operatie sub capota.
    Zic si eu.

  27. adrian
    27 October 2009 la 27.10.2009 18:21

    numai impreuna poti reusi! 😉

  28. […] chestia asta si spune-ti-mi daca doar mie imi vine sa rad. Pentru ca, nu-i asa, de ce sa ma citesti pe mine cand […]

  29. Petru
    27 October 2009 la 27.10.2009 21:18

    Mi-a placut articolul

  30. Dragota
    27 October 2009 la 27.10.2009 21:58

    Dintr-o minora ridicare de stergatoare ai facut o problema nationala. Putea sau mai degraba poate fi oricine “vinovat”.

  31. kyky
    27 October 2009 la 27.10.2009 22:44

    Nu pot decat sa-l citez pe Badea cu o mica modificare” Traim in Romania si asta ne ridica toate stergatoarele:D

  32. zabrisky
    27 October 2009 la 27.10.2009 23:19

    Cei care parcheaza unde nu e voie numai ca sa ajunga repede si sa fie cat mai aproape de unde merg incalcand orice limita a bunului simt merita sa li se intample ceva la masina.

  33. ion
    27 October 2009 la 27.10.2009 23:28

    nice….
    atentie, ai deschis o cutie mult mai mare decat al domnisoarei pandora.
    aceasta specie strigata “roman” (si nu ma refer la locuitori Romei) are foarte multe calitati…doar ca tu ai descris doar una..

    inteleg ca tu exprimi un “defect” de morav ale unor persoane fara bun simt dar multi te-au luat in serios. au vazut copacul din padure dar nu au vazut the all fuckin forest (suna mai bine in engleza)..

    felicitari pentru post si subtilitati…

  34. sandu
    27 October 2009 la 27.10.2009 23:50

    daca masina era parcata regulamentar, cu macar 1m liber in dreapta pt pietoni si nu bloca niciun garaj, foarte urat din partea celor care ti-au ridicat stergatoarele.

    daca in schimb era parcata neregulamentar, bine ti-a facut! trebuia sa-ti dea si-o cheie.

  35. gabor
    27 October 2009 la 27.10.2009 23:54

    Tu ai citit vreo carte in viata ta?

  36. […] Citeste asta: http://razvan.exarhu.ro/ce-fac-ciobanii-cand-se-plictisesc/ […]

  37. John
    28 October 2009 la 28.10.2009 00:09

    Aceeasi frustrare am simtit-o si eu cand am aflat ca toti prietenii mei fac pipi in piscina. Mi-au spus ca toata lumea face si ca e ceva firesc… Cred ca eu sunt stricat, pentru ca nu fac, iar cand imi vine sa scuip, ies din bazin si ma duc la scurgere/cos.

    Foarte bun articolul si fi sigur ca dacii nu ridicau stergatoare, ci desfaceau seiile sa-i pun in cap pe romani 🙂

    Numai bine!

  38. radu
    28 October 2009 la 28.10.2009 01:02

    Si mai exista doua tipuri de oameni pe lume: cei care sunt pietoni si cei care au masina/primesc una pentru “drivetest”. Eu fac inca parte din prima categorie. Si, dupa ce fac slalom printre masini parcate aiurea la Romana, pe Dacia, pe Splai etc ma umplu de nervi. Nervi pe care pot fie sa ii refulez, cu efecte negative pe termen lung, fie sa ii defulez zgariind, in cazuri grave, sau ridicand un stergator,pe una dintre masinile care blocheaza trotuarul. Putin ma intereseaza, spre deloc, ca n-a gasit alt loc de parcare. Nici pe acel sofer nu l-a interesat ca eu n-am pe unde sa trec.

    Cat de nesimtit sa fii sa vezi ca toate masinile lasa o distanta de un metru pana in cladiri iar tu, ca un bou, sa te bagi pana langa perete? Pentru ca nici loc intre masini nu este, trebuie sa fac cale intoarsa cativa metri ca ocolesc. Uneori ma gandesc ca stergatorul ridicat este o solutie ineficienta. Mai logic ar fi sa sparg un far sau sa ii rup putin bara: o masina in service=o masina mai putin pe trotuar. Mergeti de la Lahovari la Bulandra pe stanga daca nu stiti despre ce vorbesc.

    Gandirea care reiese mai sus e tipica unui sofer care nu si-a mai dat curul jos din masina de ani buni si nu prea pricepe de ce nu pot pietonii pur si simplu sa il ignore cand parcheaza aiurea. Pentru ca sunteti prea multi ba!!! Exista o limita de toleranta la nesimtire iar a mea e, recunosc, destul de scazuta.

    Ah, si apropo de masinile “atacate” desi sunt parcate regulamentar. Pentru multi “regulamentar” inseamna ca nu incurca circulatia celorlalte MASINI. De pietoni, biciclisti, handicapati in scaune cu rotile etc ne doare la hemoroid. Mergeti pe Tineretului, langa parca, sa vedeti cati idioti isi parcheaza masina cu botul pe pistele alea pricajite pentru biciclisti.

  39. kmlx
    28 October 2009 la 28.10.2009 01:26

    e mult mai tare daca gasesti niste stergatoare ridicate si le lasi jos. sa vezi distractie mai incolo… 🙂

  40. Bogdan
    28 October 2009 la 28.10.2009 01:37

    Faza cu rasul cand aluneca cineva pe gheata am mai auzit-o undeva zilele astea dar nu mai tin minte unde.

  41. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 02:09

    e cazul sa incepi sa iei lectii de fluier si autopsihanaliza

  42. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 02:10

    da, e luata din kant.

  43. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 02:12

    decebal ar fiii fost mandru de tine. pacat ca daci na-u avut piscine.

  44. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 02:14

    si daca esti prost inseamna ca merita sa ti se intample ceva la cap?

  45. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 02:17

    nu vrei sa ceri si niste stickere cu: Scriu romaneste ca un idiot?!

  46. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 02:20

    felipov, ia-ti bicicleta.

  47. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 08:04

    si crezi ca asta scuza ceva?
    simt in tonul tau impaciuitor ca ridici stergatoare la greu si ca e singurul tau moment de glorie.

  48. andix
    28 October 2009 la 28.10.2009 08:43

    rar vezi vehementa explicita la exarhu. si atunci inseamna ca i s’a intamplat lui (dupa cum reiese si din text.) alfel, vehementa e voalata, nici n’ai spune ca e acolo.

    dar nimeni nu se’ntreaba de ce olandejii (cu “j”) n’au probleme d’astea existentiale, iar raspunsul corect la intrebarea ne’ntrebata nu este “ca fumeaza multa iarba” ci “fiindca au tramvaie si biciclete.”

    nu stiu daca ideea le’a venit fumand sau au ajuns sa fumeze pentru ca n’aveau ce stergatoare sa ridice, si asta oricum nu e important. mai important ar fi sa aflam de ce toti corporatistii isi dau o mana si un picior sa faca “lizing” la un Clio de parca asta ar fi standardul vietii civilizate la capitala.

    aceiasi corporatisti care il citesc pe exarhu in pauza permanenta de la munca, si pentru care exarhu face review’uri la Top Gear.

    nu stiu daca se intelege unde bat, dar daca te uiti pe strazile Bucurestiului la orice ora vezi trafic. in orasul ala nu mai munceste nimeni, sau munca pana la urma consta in a conduce masina? si daca’i pe asa, chiar trebuie sa munciti TOTI acelasi lucru in acelasi timp?

  49. razvan
    28 October 2009 la 28.10.2009 09:35

    lasa, ma, bine ca esti tu destept si vezi numai reni pe strada.
    daca si asta e vehementa, inseamna ca nu ai citit articolul despre becuri. 😉

  50. andix
    28 October 2009 la 28.10.2009 09:39

    n’am si comentat cumva cu cefeleul? 🙂 ca daca n’am facut’o sigur am vrut.

← Inchide