Să vii cu tac-tu tuns!

in Blog, 28.02.2011

Într-un liceu din Bucureştiul anului 2011 o dirigintă i-a dat doi de trei unui elev de clasa a noua, pentru că avea părul lung. Unul la purtare şi unul la materia pe care o predă, ca să-l ajute să înţeleagă mai bine că argumentele didactice primează.

Acţiunea are ca unică explicaţie aversiunea personală a profesoarei pentru băieţii cu părul lung. Copilul, care cântă într-o trupă rock, a fost obligat să se tundă şi a făcut o mică depresie. Credeam că genul acesta de abordare s-a mai temperat în cei 20 de ani care

au trecut de la căderea comunismului sau ce-o fi fost.

Iată că nu numai Partidul e în toţi şi în toate. Mai e şi Frizerul. O exista vreo perversiune de şef de unitate militară, capabilă să îţi provoace mari sentimente de satisfacţie atunci când înfigi foarfeca în pletele aproapelui.

Am aflat că în mai multe licee bucureştene regulamentul spune că un elev are dreptul să poarte părul lung dacă aduce o adeverinţă că are o boală de piele sau că face parte dintr-o formaţie vocal-instrumentală. Asta cu adeverinţa de rocker i-ar fi surprins plăcut, cred, chiar şi pe Ilf & Petrov. Oare de unde se eliberează adeverinţele astea?

De la vocalist sau de la baterist? Sau dacă eşti lead-guitarist poţi să-ţi eliberezi singur dovada? Îmi imaginam că demenţa absurdă ţine doar de partea clinică, de problemele şi tulburările personale pe care le poate avea orice fiinţă umană. Cum ar fi o profesoară din alt mare liceu, care încă predă deşi susţine şi le şi povesteşte elevilor că a fost răpită de extratereştri.

Plăcerea asta de a urmări şi de a pedepsi e totuşi ceva care face corp comunul cu sistemul, cu toate că acesta ar fi trebuit să se mai împrospăteze între timp. Să zicem că experienţele mele din liceu şi lupta pe care o duceam pentru a putea avea părul puţin mai lung decât o periuţă de dinţi nu ar fi trebuit să mai aibă vreo relevanţă acum, în afară de cea pur anecdotică.

Că eram dat afară din clasă pentru că unui profesor I se părea că am o privire impertinentă. Sau trimis acasă, că nu aveam şapcă, ci fes. A, şi aveam ciorapi galbeni, sau un sac roşu cu buline negre – lucru pe care numai ţiganii îl fac, aşa cum mi-a explicat însuşi directorul de atunci al liceului. Tot el mi-a confiscat şi vreo trei fesuri.

Şi oricum, m-au dat afară pentru sfidare şi când m-am tuns zero, gândindu-mă că pun capăt oricăror discuţii despre lungimea regulamentară a tunsorii. Generaţia mea a consumat suficientă apă cu zahar pentru a-şi lipi părul de cap, stimaţi dascăli. Şi a avut neşansa de a înţelege pe viu că atitudinea de miliţian prost nu are legătură cu portul uniformei.

Respectul şi credibilitatea nu se câştigă cu maşina de tuns în mână. Iar abuzul nu ţine loc de autoritate. Acum sună amuzant poveştile cu profesori care le faceau cruci în cap cu foarfeca elevilor scoşi la careu pentru culpă de pleată. Sau cu securiştii care tăiau pe stradă manşetele pantalonilor evazaţi.

Foarte haios, dar îmi aduc perfect aminte că atunci eram foarte revoltat şi rănit de toate prostiile pe care le puteau produce nişte minţi aflate pe pilot automat. Poate că a sosit timpul pentru o demilitarizare a sistemului de învăţământ. Ar mai merge şi o alfabetizare a profesorilor agramaţi şi chiar şi o umanizare mică.

Lasă un comentariu

  1. Cosmin
    28 February 2011 la 28.02.2011 10:24

    Wow… parca mi-au trecut prin fata anii de liceu. Ca la “generala” nu se punea problema parului lung…
    Ai dreptate, e foarte trist ca astfel de dinozauri mai supravietuiesc in invatamant.
    “Ca asa vreau eu sa te tunzi!” e un argument irefutabil.

  2. Doru Panaitescu
    28 February 2011 la 28.02.2011 10:47

    Cand ma certam cu dirigul pentru purtarea blugilor taiati, a cercelului in urechea stanga sau a ciocului (rectae Oprisan pentru cei ce au terminat Murgociul), tatal meu venea la liceu si il infrunta, tinand cu noi. Colegii mei de clasa il iubeau, era printre putinii parinti care veneau sa stearga cu el pe jos, dar pe buna dreptate.

    De ce nu vin parintii copilului sa faca o reclamatie la Inspectorat? Tracand peste imboldul sincer al sacului in cap, care nu ar face decat sa ne barbarizeze mai abitir decat pe acest pretins dascal care a ramas la lectia cu sclavagismul in scoala de pedagogie facuta in anii ’80.

    Asa ca, dragi parinti: daca nu va deranjeaza parul lung al chitaristului din dormitorul de acasa (ala decorat cu postere din Bravo) nu ar trebui sa va deranjeze ca il trimiteti asa la scoala. Decat sa faca un pusti talentat depresie, mai bine sa faca profesoara impricinata, care ar trebui sa inteleaga ca un trei nu inseamna decat o neintelegere grava a conceptului de scoala si nu de proprie tarla.

    Decat sa planga mama, mai bine sa planga ma-ta, doamna profesoara!

  3. Razvan T. Coloja
    28 February 2011 la 28.02.2011 11:07

    Cam in acelasi ton: http://www.razvancoloja.com/2011/with-great-hair-comes-great-responsability/
    Știu cum e, am luat și eu frecușul meu prin liceu.

  4. Ifu
    28 February 2011 la 28.02.2011 11:36

    Profesoarele astea frustate sunt fostele noastre colege, care “prindeau” de obicei prima banca. De obicei aveau un penar pe banca, mai cu de toate de “ne-trebuinta” unui elev. Intotdeauna aveau lectia facuta si de cele mai multe ori trebuia sa apelezi la diferite tertipuri pentru a le sustrage caietul de teme sa copii si tu tema in pauza. De cele mai multe ori nu-ti iesea si urmai sa fii scos la tabla in ziua respectiva din unul din motivele eterne: “Tot nu te-ai tuns? Ia sa vad, ti-ai facut temele? Treci la tabla!” Si mai bifai un 3, sau daca erai norocos scoteai un 4 (care cu inca un “5 in lucrare” iti scoteai media)!

  5. neagrigore
    28 February 2011 la 28.02.2011 11:41

    Prin douămiiunu, ieşisem cu un prieten în jurul blocului în care locuia pentru a completa ierbarul cu sticle goale de vin alb pe care îl construiam de câteva ore.
    Zice prietenul meu, ei, cum e acum cu părul lung (trecuseră vreo zece, unsprezece ani de când mă tunsesem ultima oară, model gillette)? Păi cum să fie, te scuipă lumea mai rar, noroc că lucram într-un bar de pseudo-rocări şi mă potriveam cu mobilierul. E ok, faţă de anii nouăzeci … we’ve come a long way.
    Ei bine, chiar în momentul ăla se aude o voce din scara de bloc, fuxx-ţi xxxii xx-ti de rocăr, să te xxt în xxr!
    Acu am rămas cu privirile goale în direcţia mea, probabil cu părul lung le aduc aminte de vremuri în care erau şi ei mai tineri şi mai nesimţiţi. Numai că de data asta, nu mai au curajul să comenteze. Tac, înghit în sec şi-şi mângâie chelia.

  6. Flipi
    28 February 2011 la 28.02.2011 11:55

    hmm.
    asta îmi aduce aminte de diriga’ din generală care ne alerga cu foarfeca prin clasă ca să taie ciufu!
    oricum dez-văţarea din sistemul actual e nasoală, dacă mai punem peste şi deschiderea totală a “cadrelor didactice” = dezastru.
    e trist să vezi că învăţătorul e corector de comportamente, că taie şi limitează zborul, la vârsta la care totul se scrie la puterea 100. dacă mai găseşti şi acasă acelaşi timp 0 pentru libertate, nu trebuie să ne mirăm că suntem un pământ trist şi închistat.

    speranţă oricum e, cel puţin la mine!

  7. razvan
    28 February 2011 la 28.02.2011 11:57

    🙂 se invoca masiv regulamentul liceului, care interzice portul de pleata.
    chiar daca e conceput de niste idioti, el e respectabil, ca se numeste regulament.

    ceausescu n-a murit.

  8. razvan
    28 February 2011 la 28.02.2011 12:24

    foarte misto.
    istet criticul din familia, care a zis ca esti un autor care ar putea deveni un scriitor important.

  9. ZaffCat
    28 February 2011 la 28.02.2011 12:41

    Ce liceu? Cum o cheama pe profesoara? N-are nici un sens textul daca nu este demascator… sau curativ. Macar acum se poate.

  10. ingineru'
    28 February 2011 la 28.02.2011 13:32

    trebuia sa-si dea pantalonii jos. si apoi sa se mute la un alt liceu.

  11. dino
    28 February 2011 la 28.02.2011 15:02

    Chestiuna cu pletele are in fond originea in problema profliferarii paduchilor in scoli. In secolul XXI am impertinenta de a banui ca asta nu mai este o problema. Sunt complet de acord ca scoala este o institutie, fapt care ma determina sa ii acord oarecare grad de militarie, cu toate acestea exista o diferenta intre uniforma si uniformizare. Sa luam de exemplu cazul in care eu as fi musulman si conform libertatii mele de exprimare fiica mea ar trebui sa vina acoperita din cap pana in picioare la scoala? (in cazul in care as decide sa o trimit la scoala). Sau poate fac parte dintr-un cult care interzice taierea parului si impune portul de turban. Cum ar trata doamna profesoara un asemenea caz, sau cazul in care eu pur si simplu vreau sa port turban pentru ca imi place sau sa ma acopar din cap pana in picioare pentru ca imi place.
    Si asa plozii patriei sunt revoltati doar de dragul de a fi revoltati (vezi laitmotivul frunzei de marijuana si moaca lui Che Guevara), daca le mai dam si astfel de subiecte de revolta in fond ridicola ii zapacim de tot. Sunt curios cati militeaza pentru colegii lor de la tara care merg km intregi pana la cea mai apropiata scoala sau cati incearca sa ii ajute pe colegii romi sa se integreze? Sa fim “seriosi” daca tot vrem sa fim pletosi.

  12. Richard
    28 February 2011 la 28.02.2011 15:10

    Ţinut de mâini de alţi colegi, în timp ce câţiva filmau cu telefonul mobil cum diriginta îi tăia părul, Claudiu Hriscu (13 ani) a rămas fără breton în faţa întregii clase. Incidentul s-a întâmplat pe 17 ianuarie, într-o şcoală din Iaşi, în timpul orei de curs dedicate sărbătoririi lui Mihai Eminescu.
    Nu stiu daca e acelasi caz, dar e din categoria aceleasi spete de abuz.
    Intr-o tara cu justitie normala si fara icoane ortodoxe pe pereti, tovarasele astea ar fi platit niste daune zdravene celor abuzati.

  13. razvan
    28 February 2011 la 28.02.2011 16:05

    Asta e maltratare, de-a dreptul. Daca ai amanunte si date de contact, da-mi un mail la razvan.exarhu la gmail. Thx

  14. Darael
    28 February 2011 la 28.02.2011 16:13

    Intrebare super simpla; parinti nu are acel copil ? Ei ar trebui sa ii arate tovarasei cu pricina ca poate sa fie tunsa rapid in drum spre casa, asa, de distractie.
    Fac pariu ca a doua oara tanti nu ar mai tunde pe nimeni. Sigur !

    Pentru toti cei care vor sa sara pe mine cu legea, democratia si alte stupizenii, le readuc aminte ca legea in tara asta NU ajuta pe nimeni, neaplicandu-se.

  15. Marcel
    28 February 2011 la 28.02.2011 16:18

    Rebelii au mers mereu si inca vor merge in antifaza, chiar si cu dezvoltarea sociala sau intelectuala. Acesti proscrisi nu au o cultura a bunului simt si un respect fata de colegi, nu prin prisma propriilor fapte ci prin indiferenta afisata si ego-ul dus la extrem. Cand te-ai inrolat intr-o societate, incearca sa-i respecti principiile.

    Parintii lor in mare masura nu constientizeaza caracterul negativ care este improscat mai departe in societate prin asumarea unui tipar comportamental gresit care poate servi ca model pentru restul elevilor.

    Cele mai prestigioase institutii de invatamant din lume cer o anumita prestanta si asta nu pe gratis, dar in cultura noastra, nu am reusit sa trecem de faza in care rebeliunea este sinonim cu democratia si cu libertatea. Am ramas infundati in acelasi WC al mentalitatii. In societatile dezvoltate, rebeliunea rimeaza cu anarhia.

  16. ioana
    28 February 2011 la 28.02.2011 17:12

    da, ai dreptate, exact la cazul asta m-am gandit dupa ce-am citit scrierea lui Razvan…
    stiu ca tatal lui a mers la scoala, avand si el parul lung :), s-a certat cu diriga si i-a facut o sesizare la Inspectoratul judetean…, dupa care a zis ca vrea si el s-o tunda pe diriga, in fata clasei…
    crezi ca diriga respectiva a primit vreun avertisment macar?!
    eu nu cred…
    si eu am un baiat de 17 ani, care are parul lung… dar jar ar manca profesorul care l-ar abuza psihologic in felul asta…

  17. Anna
    28 February 2011 la 28.02.2011 18:08

    “Sa copii”, genial. Asta era din cauza parului scurtat cu forta, nu?
    si nu, nu stateam in banca intai.

  18. Cristi Vrabete
    28 February 2011 la 28.02.2011 22:59

    Am eu o sugestie de solutie la nedreptatile de gen. Nu stiu daca voi v-ati dat seama pe la diversele concerte rock din ultima vreme, dar SUNTEM MULTI cei care au luptat cu politia parului lung back in the days. Si tocmai pentru ca stim ce-nseamna sa supravietuiesti prostiei si avem varsta si experienta de viata necesare pentru a ne ajuta semenii abuzati doar pentru ca sunt prea fragili sa riposteze, ar trebui sa facem o “mica” pichetare a liceului cu pricina, pentru ca muierea aia frustrata sa aiba motive reale de frustrare.

    Asa ca, bai domnule, zi-ne si noua niste coordonate si poate mergem sa-l facem sa zambeasca pe ala micu’ (poate parintii lui sunt la fel de incuiati cum erau si-ai nostri). Daca pentru drepturile parintilor nostri nu reusim sa luptam, poate reusim sa aparam copiii abuzati de cretini cu functie 😉

  19. crizu
    28 February 2011 la 28.02.2011 23:37

    Me likes, a lot. Ai pus punctul pe “i” intr-un mod foarte politicos 🙂

  20. crizu
    28 February 2011 la 28.02.2011 23:40

    As vrea sa fiu de acord cu tine dar urmatorul pas ar fi ca toti sa purtam aceiasi culoare pe haine, nivel de par, eventual culoare de piele si ochi. Cine e in afara sa moara…..cam asta ar fi sinteza celor zise de tine.

  21. razvan
    1 March 2011 la 01.03.2011 00:55

    tare aia cu plozii care ar trebui sa militeze pentru colegii lor de la tara. ar fi ca si cum ai milita tu pentru cei care fac naveta zilnic la gaesti.
    🙂

    sa fim pletosi, daca vrem sa fim seriosi?!

  22. Marcel
    1 March 2011 la 01.03.2011 10:35

    “Societatea” este un bun comun care pe deoparte ne da niste drepturi, dar ne da si niste obligatii. Cea mai de seama obligatie pe care o avem fata de societate, pentru ca aceasta sa functioneze este integrarea. Integrarea culturala, sociala si intelectuala a individului. Societatea va evolua daca toti tragem in aceeasi directie.

    Scoala este o societate in miniatura care se naste se dezvolta si apoi ne arunca in viata de zi cu zi. Odata ce ai plecat cu niste principii scalcite in viata, nu te mai poti intoarce.

    De aceea, scoala ca si institutie, trebuie sa reprezinte prima linie care lupta pentru integrarea individului in societate. Acesti oameni, dintre care si subiectul face parte, au abuzat mereu de aceeasi subtilitate: uniformitatea care ar stirbi afirmarea caracterului personal. Fals!

    Parul lung este, dupa parerea mea, o forma primitiva de a evidentia o diferenta fata de “restul lumii”. Sunt sigur ca nu exista un motiv real in asta. Daca exista obisnuinta ca toti baietii sa aiba parul lung, sunt sigur ca tot aceeasi indivizi si l-ar fi taiat. De ce? Pentru ca vrei sa fii altfel, nu mai bun, ci doar altfel.

    Parul lung nu este o forma de exprimare, este doar un mod superficial de a atrage atentia asupra ta si asta in conditiile in care nu prea ai gasit alte motive mai bune sa faci asta.

    Unii copii aleg sa atraga atentia asupra lor prin invatatura sau prin alte activitati intelectual-cultural-sportive, dar asta necesita foarte multa munca si rezultatele nu apar de pe o zi pe alta. Rebelii nu vor asta. Ei vor o schimbare rapida, care sa aduca rezultatele imediat cu eforturi minime. De aceea apare comportamentul excentric. Parul lung este primul pas si apoi vin tatuajele, piercingul, tinuta depravata si lista poate continua.

    Alege sa fii altfel nu prin a arata societatii ca esti pe punctul de a deveni un gunoi – termenul ar fi cam dur si contestabil – dar in mare parte din cazuri asa este.

  23. skid3
    1 March 2011 la 01.03.2011 11:43

    Ca nu l-ai conjugat pe “a copia” la vremea potrivita, n-o fi asa mare bai in schema mai mare, dar a confunda fronda cu contraventia si infractiunea e mai important, cred. Parul lung tine de dreptul fiecaruia la imagine si exprimare, sustragerea caietului pentru a copia e furt, si material si intelectual, la scara microscopica. Si e impotriva a ceea ce spune parul lung, drepul fiecaruia de a se exprima asa cum crede de cuviinta.

  24. locke
    1 March 2011 la 01.03.2011 12:00

    Directorul liceului, cel care confisca fesuri, sa poarte el sapca iarna cand sunt minus cinshpe grade.

  25. Anca
    1 March 2011 la 01.03.2011 12:03

    Tu esti Doru, frate cu Mircea de la medicina? Pfoai ce faza! Ma bucur sa te gasesc asa intamplator!

  26. cornelia
    1 March 2011 la 01.03.2011 12:07

    bai,gentlemen razvan azi e 1 martie!nu le daruiesti si tu flori la domnisoare,chiar daca esti insurat!ce dracu,te stiam fin,politicos!

  27. neagrigore
    1 March 2011 la 01.03.2011 14:59

    a primit mustrare, dar a spus că nu-i pare rău că a acţionat impulsiv. Eu i-am spus unui prieten că dacă i-ar fi făcut chestia asta fiului meu, m-aş fi luptat să ajungă profesoară la Periprava sau C. A. Rosetti. Uite aici mai multe detalii, am găsit ştirea căutând-o pe profesoara cu rocăru depresiv. Maria Posmangiu o cheamă pe mediocră. I-a lovit pe profesori isteria de primăvară devreme anul ăsta.

  28. VictorCh
    1 March 2011 la 01.03.2011 15:28

    “…în timpul orei de curs dedicate sărbătoririi lui Mihai Eminescu.”
    Presupun ca SI ACEA scoala, ca mai toate, are pe undeva pe vreun perete portretul lui Eminescu. Chiar daca nu, m-ar mira ca vreo asemenea poza sa nu se gaseasca in manualul de romana. Ar fi fost poate o idee buna ca elevul in cauza (sau parintele acestuia, sau altcineva din partea si in numele lor) sa-i arate profesoarei in cauza portretul si sa-i sugereze sa decupeze partea care il arata pe Eminescu drept fiind “pletos”.
    In acelasi timp, filmarile acelea cu telefoanele mobile ar putea reprezenta (impreuna cu marturiile celor care au filmat) niste foarte interesante probe in justitie. SAU, daca nu se intentioneaza cauzarea unui rau chiar atat de mare profesoarei, poate n-ar fi lipsita de interes o actiune (reciproca) similara, in care profesoarei (tinuta de maini) sa-i fie taiat parul (in fata unei asistente numeroase din cadrul scolii – preferabil in fata colegilor dansei, EXACT asa cum i-a fost facut elevului). (Aceasta din urma operatie insa ar trebui efectuata de necunoscuti mascati – incat sa nu poata fi identificati – pt a evita judecarea LOR pt infaptuirea respectivului act.)

    Pe de alta parte, mentionarea in comentariul caruia ii raspund a situatiei aparute si a actului deplasat al profesoarei este benefica, insa MULT mai putin benefica este identificarea elevului prin nume, prenume, varsta si oras (nu mai lipsea decat sa fie mentionata scoala si clasa…), in loc ca elevul sa fi ramas anonim si identificata in acest fel sa fi fost profesoara in cauza (profesoara care – asa cum a fost conceput comentariul – este EA cea protejata prin anonimatul care ii este asigurat prin ne-mentionarea numelui sau).

    Off-topic: Comentez aici pt prima oara – bine v-am gasit, spor si succes in continuare!

  29. weltuntergangstimmung
    1 March 2011 la 01.03.2011 20:16

    propun s-o tundem cu ciobul unui borcan pe odioasa 😐

    nume? liceu? altfel,la ce bun?

  30. hazmate
    1 March 2011 la 01.03.2011 23:07

    Niste redusi, din pacate. Nici acum multi profesorii nu-s mai de soi. N-au nimic din dorinta de a isi face meseria din placere, din a obtine nu recompensa baneasca dar acea dragoste de lucru bine facut. Bagaje anatomice, ce sa mai vorbim, nu se disting cu nimic in cenusiul viitorului. Am copil la scoala si nu-s multumit deloc de predare/ascultare/teme. Cara fiica-mea 7 kile de culegeri si manuale care parca’s ghiduri turistice din URSS. Si cartea de telefon e mai interesanta decat manualele. Profii nu-i deschid pe aia mici sa cerceteze singuri. E mult de comentat. Aia cu paru’, da’ e un simptom, ca daca tu nu iti faci treaba cu drag, normal ca tre sa te impui cumva, si cum altfel decat cu cacaturi de astea, gen paru’n ochi, tricou tipator, mars d’aici!

  31. Dana Iesan
    2 March 2011 la 02.03.2011 08:52

    Da, cred ca parul lung, la sexul masculin, starneste inca controverse.

    Astazi, sotul meu, Cip, este, cu Academis de gashka, la fostul lui liceu. Unul important din Iasi.

    Este rocker, canta, era si atunci, canta si atunci, doar ca acum are parul lung. Era visul lui de ceausel-decretel.

    Este un nume acum. Mandria liceului!

    Profesorii il vor digera asa, fara pastile, ca doar e scriitor de umor = adica e nonconformist! (http://blog.ziaruldeiasi.ro/cip-iesan/)

    Dar, in sinea lor, parintele critic se va revolta, desigur!

    Am analizat, didactico-medico-psihologic, perioada traita, nu una dintre cele mai permisive din viata mea.(http://drdanaiesan.blogspot.com/2010/10/competitmostenirea-comunista-zilelor_10.html)

    Baiatul nostru are si el par lung. E acceptat, iar comentarii:doar: vai, ce fetita draguta!

    Credeam ca epoca cu batista, tunsoarea, matricola, sapca, apartine deja imemorialului.

    Ma intreb deseori de ce e atat de deranjant sa fi tu insuti?

    Razvan, mi-a placut articolul tau foarte mult! Multumesc, multumim!

  32. dino
    2 March 2011 la 02.03.2011 09:20

    E ridicol sa tunzi parul unui copil pentru a impune uniformizarea nefondat, pe conceptul cine poarta astazi plete maine iese in strada la revolutie (macar de-ar fi asa). Eu vreau doar sa atrag atentia asupra faptului ca in comparatie cu alte fenomene prezente in peisajul educational romanesc, chestiunea cu pletele e minora.
    Probabil pentru cei “scoliti” mai mult sau mai putin in scolile comuniste (cum e si cazul autorului) chestiunea asta are o rezonanta romantica generata de o sublinierea deceptiei :”Partidul a murit, dar fantoma inca bantuie”

    Pentru ceilalti care habar nu au de fapt ce a insemnat comunismul (laptele si painea pe lista, decreteii, colectivizarea, cenzura ,teama, “turnatoria” sau care era scopul initial al actualelor Mall-uri) si care s-au trezit direct intr-o lume prea libertina in care adevaratele motive de revolta sunt multe dar greu de cuprins, chestiunea asta n-ar trebui sa trezeasca atata patos.

    PS. Habar nu ai cat de barbos,de pletos si de “serios” sunt.

  33. dino
    2 March 2011 la 02.03.2011 09:28

    Maistre? ai habar mata ce inseamna aia Anarhie. Rezistenta la adaptare este un motor al evolutiei solide si echilibrate, fara “rebeli” de orice fel n-ar fi existat niciodata revolutii nici nationale, nici industriale nici sexuale iar dumneata ai fi ajus sa te casatoresti cu cine ar fi vrut parintii tai, ai fi facut amor la lumina lampii ascultand greierii, ai fi muncit pe camp, ai fi dat zeciuiala boierului intr-un sat parte integranta a unui imperiu arhaic.

    WC Infundat este mintea dumitale care n-a deschis niciodata o carte de istorie (cel mult manualele scolare). Daca vrei ordine noi “comentatorii” punem mana de la mana si te expediem in Coreea de Nord, sa vezi acolo societate dezvoltata.

    Pentru cultura dumitale:
    Anarhism = http://ro.wikipedia.org/wiki/Anarhism

  34. Anda
    2 March 2011 la 02.03.2011 11:56

    Welcome back! Oleacă mai era și-mi pierdeam speranța.

  35. Dan Langas
    3 March 2011 la 03.03.2011 09:36

    @Marcel: Impresionant si adevarat. Din pacate din ce in ce mai multi cu “parul lung”…
    @Razvan: NU ma asteptam la asa ceva de la tine. Sigur nu ai toate datele problemei si e a degenerat in ceva urat. Multumim pentru comentarii. Sunt… revelatoare.

  36. doina
    3 March 2011 la 03.03.2011 18:47

    Sa intelegem ca parintii titulari de copil pletos sint de acord cu doamna diriginta? Degeaba comentam atunci, probabil ei considera ca “lectia” primita de rocker il va transforma in ce-si doresc – un manelist cuminte si melodios, capabil sa duca mai departe traditia familiei. La 15 ani e greu sa te iei de piept si cu familia, si cu scoala; poate ca macar una din ele ar trebui schimbata. Dat fiind ca scoala ti-o poti alege, cred.

  37. razvan
    4 March 2011 la 04.03.2011 10:31

    Parintii au vrut sa il mute, dar copilul are prieteni in liceu si insista sa ramana. Din acest motiv, am convenit sa nu public datele de identificare.

  38. razvan
    4 March 2011 la 04.03.2011 13:50

    nu sunt romantic, am doar o experienta in plus fata de altii si un termen de comparatie. si sa stii ca fantoma pe care o pomenesti e foarte bine implantata in gandirea multor posesori de mac si aparent cool people. dar pari sa fi inteles deja asta.
    iar partea cu chestiunile minore sau majore e suficient de discutabila si ar inghiti multe sticle cu vin.
    din acest punct de vedere, iti recomand, daca nu o stii, Arca lui Noe, o culegere de fragmente alcatuita de Irina Nicolau & friends. pica bine in lupta dintre minor si major.

    si, don’t worry, se vede ca esti si serios si pletos. chiar si barbos.
    🙂

  39. razvan
    4 March 2011 la 04.03.2011 14:29

    multumesc pentru feedback, kestiunea identitatii elevului si profesoarei am lamurit-o in ultimul comentariu din lista

  40. raluca
    4 March 2011 la 04.03.2011 18:41

    Problema regulamentelor care inca mai interzic pletele in licee si scoli este doar varful unui iceberg sinistru. Nivelul de inapoiere si conservatorism in tara asta e uluitor. Par lung inseamna homosexual, rebel sau rocker. Chiar si asocierea plete-rocker dovedeste un primitivism jalnic. Dupa 30 de ani, nici o schimbare! De fapt, e vorba de un ansamblu mai larg, referitor la infatisarea barbatului. Acesta trebuie sa fie putin mai frumos ca dracul, sa nu il intereseze estetica, sa nu se priceapa la asortat culori, sa nu poarte bijuterii; pe scurt sa fie neatractiv, un fel de butuc.
    Prietenul meu are parul lung. Orice contact cu bastinasii din satele Romaniei se lasa cu: rasete si bataie de joc in magazinele satesti; priviri holbate si scuipat in sin la intilnirile de gradul 3 cu seniori. Nici la orase nu e mai bine. Cateodata, vreo casiera de la Mega Image pufneste in ras sincer, pueril-idiot si se holbeaza la el. Vecinii din bloc isi dau coate si bat apropouri cand il intalnesc la plata intretinerii.

    In Grecia antica sa fii tuns insemna sa fii sclav. Nobilii aveau parul lung, si in general oamenii liberi. Zeul Apollo era “cel cu parul niciodata tuns”. Deci, asumarea tacita a conditiei de sclav merge mana in mana cu preferinta pentru tuns.

    Dupa cum a zis Razvan, aceste conceptii prafuite si sociologic explicabile prin autonivelare sint implintate adinc si in capul tractoristului, dar si al intelectualului cu mac.
    O fetita de 9 ani mi-a povestit ca invatatoarea lor l-a dus personal pe un coleg la frizerie, pentru ca nu a mai suportat pletele acestuia. Brrr.

  41. Marcel
    4 March 2011 la 04.03.2011 20:18

    Domnule, doar cateva minute am sa-mi risipesc ca sa-ti dau un raspuns.

    Daca dumneata consideri ca acesti oameni sunt oamenii noi revolutii [1] n-ai decat sa traiesti dumitale in lumea pe care acesti oameni au creat-o sau cel putin vor sa o creeze, pentru ca eu nu vreau sa particip. Acestia sunt oamenii unde libertatea de exprimare a mers pana unde si-a dorit individul, fara a impune o limita impusa din exterior. Caracterul slab a fost terenul propice pentru o astfel de dezvoltare.

    Si inca un element foarte important: ca sa ai revolutie, trebuie sa ai majoritate. Cam care crezi ca e majoritatea pe care ar putea-o consolida aceste ciurucuri ale societatii in jurul lor pentru a influenta directia unei culturi?

    Atacurile personale denota doar o frustrare majora si la fel cum refuleaza o canalizare infundata, la fel a refulat si mintea dumitale dand afara numai ineptii, asta ca sa nu spun rahat.

    Referindu-ma la o societate dezvoltata, unde scoala este o institutie respectata, as putea da ca exemplu Marea Britanie sau tarile scandinave.

    Daca ti se pare ca nu am folosit cuvantul “anarhie” in contextul si conform explicatiei [2], am sa te rog a face o incursiune in DEX, asta daca nu cumva l-ai vandut la anticariat ca sa-ti iei un bax de bere.

    [1]
    http://looneyfun.com/img/europian-punkers/europian-punkers110.jpg
    http://questionabletopic.files.wordpress.com/2008/05/emo-vs-goth.jpg
    http://rofl.wheresthebeef.co.uk/Emo%20Kid%2001.jpg
    [2]
    http://dexonline.ro/definitie/anarhie

  42. razvan
    5 March 2011 la 05.03.2011 10:07

    Marcel, sa nu uitam expresia: dupa parerea mea.
    Dupa ce ne-am adus aminte de ea, ne calmam si un cantec vesel incepem sa cantam.

    Iar obsesia pentru veceuri si canalizari care razbate din comentariile tale de pana acum, nu da bine la psihanaliza pentru de dimineatza. 😉

  43. razvan
    5 March 2011 la 05.03.2011 10:12

    e si multi oameni cu mult timp liber si foarte putine preocupari.

  44. razvan
    5 March 2011 la 05.03.2011 10:14

    ne trebuie niste cioburi de pe vremea lui Dej, insa 🙂

  45. smara
    8 March 2011 la 08.03.2011 15:49

    sunt de acord cu regulamentele de conduită internă pentru școli și licee. în mod normal, dacă o astfel de condiție există cu adevărat în regulamentul intern al liceului cu pricina, traseul firesc mi s-ar părea următorul : profesoara comunică părinților faptul că părul lung al copilului încalcă regulamentul, părinții (dacă nu sunt cretini) iau legătura cu comitetul de părinți care reprezintă – ai ghicit – părinții în ședințele cu conducerea școlii și le comunică problema, respectivii reprezentanți (dacă nu sunt cretini) cer conducerii liceului amendarea regulamentului în consecință, iar conducerea liceului (dacă nu e cretină) modifică regulamentul și comunică profesoarei să lase copilul în pace.
    dacă regulamentul rămâne valabil, părinții decid, împreună cu copilul, dacă îl mai lasă acolo sau nu.
    se poate observa că însăși traseul firesc al problemei ridică minim trei semne de întrebare privind cretinismul adulților, asta într-un sistem educațional cât de cât normal, așa că io zic să ne mai punem o bere și să-nvârtim micul pe grătar, că puștiul cântă rock cu băieții, se descurcă el.

  46. Daniela
    8 March 2011 la 08.03.2011 16:45

    Evolutia vine din diversitate, nu din omogenitate, prietene.
    Sociologic, psihologic, biologic, antropologic, geologic, ideologic, logic!

    Iar mersul inainte al societatii a fost trasat de nenumarat de multe ori de “rebeli” (poate de cele mai multe ori), de oameni care au gandit contra curentului, nu care au mers la vale, cu tot restul.
    Daca era dupa tine, femeile nu purtau nici in ziua de azi pantaloni, mare parte din noi eram sclavi, saracii nu votau, homeopatii erau arsi pe rug pentru vrajitorie.

    Cat despre partea cu parul lung, tatuajele, piercingul, “tinuta depravata” (ce intelegi exact prin asta?) pot fi chestiuni de gust. Pur si simplu de gust. Sau de moda. Sau de timpuri. Sau de curent. Nu de fronda, nu de revolta, nu de anarhie, prostie, naivitate sau confuzie mentala.

    Tirani si sociopati tunsi scurt am avut cu nemiluita, multumim frumos. Sunt sigura ca in vreun manual de psihologie sta scris la descrierea psiho- si sociopatilor ca foarte multi par oameni normali, tunsi scurt, integrati in societate.

    La vremea lor, peruca pudrata, pantofii cu toc, pantalonii scurti, bufanti si ciorapii de matase pentru barbati, barba, halebarda, fracul, monoclul, sabia la cingatoare, toga, zalele, tunicile fara lenjerie pe dedesubt (sic!) etc., etc., toate “normalitatile” astea uniformizau societatea uneori pana la absurd (U-hu, traisca Sf. Inchizitie!!). Iar acum, de ce am ajuns noi sa privim cu groaza un baiat cu plete? Ma indoiesc sincer ca din teama subconstienta de a ne intoarce la primitivism. Nu avem noi, ca oameni, o constiinta atat de puternica a propriului trecut.
    Mai degraba din ignoranta.

    Tot ce mai pot sa spun e ca ma bucur ca traiesc totusi in epoca asta, cand am la dispozitie atatea optiuni de a fi, cand pot sa imi manifest atatea preferinte, cand pot sa port cam tot ce vreau, cand pot avea pretentia sa fiu acceptata asa cum sunt, fara sa fiu arsa pe rug sau pusa la stalpul infamiei.
    Macar de unii oameni.

    Si inca ceva, ca sa nu ma intelegi gresit. Nu confunda “pletele” cu anarhia, ai fi foarte surprins sa afli cum arata unii de prin curentul anarhist.

  47. Daniela
    8 March 2011 la 08.03.2011 16:54

    In Marea Britanie?? :))
    Domnule Marcel, daca imi permiteti, dvs. ati mai fost in ultima vreme in Marea Britanie?…
    Sa vedeti acolo ce de scoli serioase si ce de oameni tunsi scurt sunt, serios, insa nu cred ca v-ar placea, sincer.

    Ca sa ne intelegem totusi, vorbim de Marea Britanie unde s-a nascut curentul punk, da? Si de tarile scandinave unde copiii au voie sa poate parul lung la scoala, da? A, ok, ma speriasem.

    Ce bine e cand putem sa dam ca exemplu cliseul cu tara occidentala mai nu stiu cum de o mie de ori decat Romania, doar asa, de dragul argumentului.

  48. pierpatrat
    17 March 2011 la 17.03.2011 12:47

    Referindu-mă la o societate dezvoltată, unde școala este o instituție respectată, aș putea da și eu ca (pardon) contra-exemplu:
    http://www.merriam-webster.com/dictionary/anarchy – explicația [c]. sau și mai bine:
    http://oxforddictionaries.com/view/entry/m_en_gb0026270#m_en_gb0026270 – explicația [2]
    dar deh, ce să-i faci, la ei academia română e făcută din altfel de profesori… la noi, ultimul care a respectat școala a fost ( după părerea mea) pletosu de spiru haret.
    în ceea ce te privește pe dumitale, ți-aș tăia degetul acela al dumneata cu care răsfoiești dexul pentru simplul fapt că e prea arătător. iar dacă cumva ești chiar profesor e groasă, pentru că văd că faci parte dintre cei care recurg mai degrabă la un pumn în față (= marș înapoi) decît la un șut în fund (= mișcă înainte).
    regret și acum că nu am putut să-l duc pe tata cu pumnii tunși la liceu ca să-i explice profa de română de ce din bugetul educației la care și munca lui participa se consuma mai mult pentru poliție decît pentru programă.
    din locul anarhist în care am ajuns după multe tunsori și eliminări din clasă (și apropo, chiar sînt profesor) pot să-mi susțin crezul că școala nu e a profesorului așa cum spitalul nu e al doctorului sau biserica a popii.
    mă deranjează modul fundamentalist în care dumitale pui problema și reduci argumentațiile într-o discuție a cărei esență ar fi trebuit să fie alta.
    și cu respect vreau să te ajut cu ceva:
    ” într-o democraíțe e interzis să interzici ” – vaclav havel (anarhist)
    ” I believe I can fly ” – mulți, printre care și leonardo da vinci (pletos)

  49. mihai parlea
    20 March 2011 la 20.03.2011 10:05

    Conflict intre generatii o sa tot existe. Din pacate diversitatea nu e apreciata inca la noi in popor, si cand marea masa e surprinsa tinde s-o ia personal, ca atare da capace la rebel. S-o tinem tot asa. Ca doar e moca si nu necesita vre-un efort minim-intelectual. Altfel vad ca ne trimitem una doua la dex c-am invatat intre timp despre corectitudinea politica. Bref: o dam in valori invizibile?
    /shark

  50. Marcel
    20 March 2011 la 20.03.2011 11:00

    “Dupa parerea mea”, spiritul latin, este prin definitie unul individualist. Incepand de la Roma antica, fiecare apropiat al imparatului isi dedica viata in a gasi solutii sa-l omoare pe imparat pentru tron si exemplele pot continua. Totul porneste de la un cult al personalitatii de a imprima in constiinta poporului respectul fata de peroana ta (vezi Cezar s.a.). Acesta a fost si motivul primordial pentru care Roma s-a prabusit: intriga si invidia alimentate de acest cult al individualismului.

    Pe de alta parte, daca analizam alte culturi, unde nu exista aceasta dorinta apriga de afirmare personala si unde termenul de “comunitate” este mult mai bine inradacinat, vedem cum societatea a evoluat intr-un mod natural, lent si sigur catre o pozitie care acum este mult peste a celor care si-au dorit o evolutie strafulgeratoare dar au avut parte in schimb numai de fluctuatii.

    Care sunt tarile cu cele mai sanatoase democratii si cel mai scazut nivel al coruptiei? Tarile scandinave, tarile germanice, tarile indepartatului orient (Japonia, Coreea de Sud, Taiwan). Culturi in care spiriul intreprinzator a fost pus in slujba comunitatii iar supunerea in fata comunitatii si onoarea au primat in fata individualismului.

    Tarile cu cea mai mare coruptie? Tarile latine: America de Sud si chiar pe batranul continent, coruptia macina tari cu o lunga traditie ca: Italia, Grecia, Spania, Portugalia, etc.

    Oare la baza acestor fenomene nu sta tocmai spiritul individualismului? Dorinta de a fi tu acel om care sa te separi de semenii tai? Fenomenul se propaga la nivel politic, economic si social, avand aceleasi implicatii nefaste.

    Finlanda, tara cu sistemul de invatamant cel mai performant la nivel mondial, sugereaza ca a pregatii varfuri nu este tocmai cea mai buna strategie, ci mai degraba aducand toti elevii la un nivel mediu se dovedeste a fi mai benefic pentru societate.

    Ca sa rezolvam si niste aspecte tehnice ale exprimarii,

    atata vreme cat vorbim si ne exprimam in limba romana, termenul descris in DEX primeaza.

    Revenind la termenul de “anarhie” care se pare ca a starnit aceste replici virulente, consider ca l-am folosit intr-un context adecvat. Cine a vrut sa inteleaga ce am scris, a inteles. Cine a vrut sa faca pe inteligentul, n-a ezitat sa o faca.

    Posturile mele anterioare nu au fost neaparat legate punctual de acest subiect, ci pot spune ca au incercat sa evidentieze faptul ca individualismul este prezent si foarte bine inpamantanit in societatea romaneasca.

    Evolutia in pasul unei broaste testoase e mai benefica decat in pasul unui iepure.

← Inchide